نقد فیلم «نگار» ساخته رامبد جوان

مالیخولیای نافرجام «نگار»

مالیخولیای نافرجام «نگار»
calendar چهارشنبه 15 شهريور 1396 در 16:06
آینه نیوز: به‌ طور کلی درباره «نگار» باید گفت تمام ماجرای فیلم رامبد جوان تنها بر مبنای تخیلاتی نه‌ چندان مستدل رقم می‌ خورد و مخاطب نیز مجبور است بدون هیچ دلیل و منطقی به مستند بودن رؤیاهای قهرمان همه‌ فن‌ حریف فیلم اعتماد کند زیرا به شهادت فیلمساز این قهرمان مبرا از هرگونه خطا و اشتباهی است و قدرت‌هایی دارد که مخاطب از درک آنان عاجز است!

سرویس سینمای ایران آینه نیوز- حمید دلاوری: آنچه موجب می‌شود نتوان به‌ طور کامل بر «نگار» خط بطلان کشید و آن را یک فیلم بد به‌ حساب آورد، همان نگاه تجربی فیلمساز است. در واقع نقطه‌ قوت اصلی «نگار»، ورودش به فضایی کمتر تجربه‌ شده و همین‌ طور اجرای نسبتاً خوب یک اثر پرتحرک و پرحادثه است؛ اما مشکل اصلی ریشه در فیلمنامه اثر و نحوه‌ قصه‌ گویی آن است.

داستان «نگار» با مرگ مشکوک تاجر اسبی به نام فرامرز ولیان آغاز می‌شود. مرگی که توسط پلیس خودکشی خوانده‌ شده اما قهرمان فیلم یعنی دختر فرامرز ولیان با وجود تمام شواهد و مدارکی که بر این فرضیه صحه می‌ گذارند، آن را باور ندارد. همین مسئله نیز موجب می‌ شود که نگار در جست‌ و جوی مسائل پیرامون پدرش، به کشته شدن وی توسط اطرافیانش پی ببرد و سعی در انتقام‌ گیری از آنان کند. تا اینجا هیچ ایرادی به داستان «نگار» وارد نیست اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که سازندگان فیلم برای پیش برد قصه‌ ی اثرشان، منطق و اتفاقات علت و معلولی را کاملاً بی‌ خیال شده و با پیش‌ زمینه‌ ای نه‌ چندان مستحکم به نام سینمای روان‌ شناسانه، تمام گره‌ گشایی‌های اثرشان را به دست روح فرامرز ولیان می‌سپارند! روحی که در طول فیلم به‌ صورت گاه‌ و بیگاه یا در جسم نگار حلول کرده و یا در رؤیاهایش ظاهر شده و در مورد حقیقت وقایع به او تقلب می‌ رساند! البته چنین اتفاقی اگر با یک پیش‌ زمینه‌ ی ذهنی قوی درباره‌ نگار همراه می‌ شد و روانکاوی عمیق‌ تری درباره‌ این شخصیت صورت می‌ گرفت، آن‌ وقت می‌ توانست به صورتی باورپذیرتر به مخاطب ارائه شود اما احتمالاً به این دلیل که بخش سورئال فیلم آن‌ چنان دغدغه‌ فیلمساز و نویسنده‌ اثر نبوده است، به‌ تبع آن، تحقیقات کافی در قبال این موضوع صورت نگرفته و همین امر نیز موجب شده ماجراهایی که در ذهن نگار می‌ گذرد در حد خواب‌ نما شدن و مالیخولیای حاد نزول پیدا کند و مرز بین واقعیت و رؤیاها نیز هرگز به‌ طور دقیق مشخص نشود. به‌ طور کلی درباره «نگار» باید گفت تمام ماجرای فیلم رامبد جوان تنها بر مبنای تخیلاتی نه‌ چندان مستدل رقم می‌ خورد و مخاطب نیز مجبور است بدون هیچ دلیل و منطقی به مستند بودن رؤیاهای قهرمان همه‌ فن‌ حریف فیلم اعتماد کند زیرا به شهادت فیلمساز این قهرمان مبرا از هرگونه خطا و اشتباهی است و قدرت‌هایی دارد که مخاطب از درک آنان عاجز است!

مساله مهم در چهارمین ساخته «رامبد جوان»، علاقه اش به تجربه گرایی است و باید گفت که «نگار» یک اثر شخصی است به این معنا که سازنده‌ فیلم تمام تلاشش را نموده تا اثری حول یک شخصیت خاص خلق کند و در این میان حاضر شده همه‌ چیز اعم از قصه، منطق روایی و شخصیت‌ های فرعی فیلم تا مخاطبین آن را فدای راضی نگاه‌ داشتن این شخصیت اصلی کند. شخصیتی که در طول فیلم نه پیشینه‌ خاصی از وی، علایق و سلایقش (به‌جز علاقه‌ شدید به اسب!) به مخاطب داده می‌ شود و نه تحولی در شخصیت وی مشاهده می‌ گردد اما به لطف کمک‌ های تیم بدلکاری و نظر ویژه‌ آقای کارگردان، ابتدا به کمک روح پدرش معمای قتل را حل کرده و سپس با دو خشاب و یک کلت، همه بدمن‌های ترسناک فیلم را (که انگار تنها برای کشته شدن به دست قهرمان فیلم آفریده‌ شده‌ اند!) به سزای اعمالشان می‌ رساند.

به شکلی اجمالی درباره «نگار» می‌توان گفت که رضایت مخاطب برای کارگردان هیچ اهمیتی ندارد! به این معنا که بیش از آن‌ که هوای مخاطبش را داشته باشد، سعی دارد تا مخاطب خاص اثرش یا به عبارت بهتر بازیگر نقش اول فیلم را راضی نگاه دارد. به همین دلیل هم فیلمساز تا جایی که توانسته نقش قهرمان فیلمش را پر و بال داده و برای نخستین بار در سینمای ایران شخصیت زنی را خلق کرده که یک‌ تنه تمام بدمن‌ های فیلم را به خاک و خون می‌ کشد بدون اینکه حتی یک خراش بر چهره‌ اش پدید آید! زمانی هم که هنرمندی در آفرینش یک اثر هنری تنها به یک شخص خاص نظر داشته باشد دیگر برای او منطق روایی قصه، کاملاً بر مبنای توهم و خیال خواهد بود و از این جهت بابت اینکه داستان فیلمنامه پر از کم و کاست است و شخصیت‌ های فرعی آن هیچ کارکرد خاصی در پیشبرد قصه ندارند، او را به فکر فرو نمی‌ برد و حتی برایش فرقی ندارد که در سکانس نهایی از فیلم اسلحه‌ ای که نقش اصلی را در رساندن بدمن‌های قصه به سزای اعمالشان ایفا می‌کند، چند بار عوض شود!

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/3943/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو