ماجرای خرید تابلوی یک میلیارد و 150 میلیون تومانی «اردوگاه همایونی» از زبان مدیر حراج تهران

فخر فروشانی که از «مازراتی‌» به «تابلوی هنری» تغییر فاز داده اند!

فخر فروشانی که از «مازراتی‌» به «تابلوی هنری» تغییر فاز داده اند!
calendar چهارشنبه 11 مرداد 1396 در 09:31
به گزارش آینه نیوز، یکی از مهم ترین اتفاقات هفتمین حراج تهران در ماه گذشته، خرید تابلویی گرانقیمت توسط موزه هنرهای معاصر بود که انتقاداتی را به همراه داشت. نقاشی 135 ساله ای از محمد غفاری ملقب به کمال الملک با نام «اردوگاه همایونی» و با قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومان.

سرویس تجسمی «آینه نیوز»: علیرضا سمیع آذر؛ مدیر حراج تهران که حواشی بسیاری درباره او و عملکردش در حوزه تجسمی وجود دارد، در گفت و گویی که با سرویس فرهنگی روزنامه ایران انجام داد، به برخی از حواشی رخ داده پیرامون حراج تهران پاسخ داد.

به گزارش آینه نیوز، یکی از مهم ترین اتفاقات هفتمین حراج تهران در ماه گذشته، خرید تابلویی گرانقیمت توسط موزه هنرهای معاصر بود که انتقاداتی را به همراه داشت. نقاشی 135 ساله ای از محمد غفاری ملقب به کمال الملک با نام «اردوگاه همایونی» و با قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومان.

علیرضا سمیع آذر نظر خود را در قبال این خرید چنین بیان می کند: «در ایران نخستین تلاش برای خلق نقاشی واقع‌ گرای غربی با نام کمال ‌الملک شناخته می ‌شود. پیش از آن، نقاشی ایران مبتنی بر اصول سنتی نگارگری بود. کمال ‌الملک و شاگردانش اسلوب غربی نقاشی رمانتیک و رئالیستی را بنا نهادند که بعدها به زیبایی شناسی مدرن در هنر نقاشی ایران منتهی شد. بنابراین آثار او می ‌تواند در کلکسیون موزه هنرهای معاصر قرار بگیرد.»

به گزارش آینه نیوز، این مدیر فعال عرصه تجسمی، موزه هنرهای معاصر را «موزه هنرهای مدرن» دانسته و واکنش های صورت یافته در قبال خرید تابلوی «اردوگاه همایونی» را حرکتی «پوپولیستی» می داند. اما دیدگاه علیرضا سمیع آذر درباره ژست هنری بسیاری از خریداران آثار موزه نیز در نوع خود جالب است، جایی که می گوید: «عده ‌ای آثار هنری را برای پز دادن می‌ خرند، ولی به نظرم این اتفاق خیلی خوبی است. پز دادن اگر برای کالایی مصرفی یا وارداتی باشد امری بیهوده است، اما پز دادن برای در اختیار داشتن یک شی‌ء با ارزش معنوی کار شایسته ‌ای است. فخر به هنر، فخر به خلاقیت، زیبایی و بیان نیکوی احساسات انسانی است. همان ‌طور که می‌شود به کمال و والایی فخر فروخت.»

وی می افزاید: «بسیاری از کسانی که وارد حراج تهران می ‌شوند دیگر دوره فخر فروختن به پورشه و مازراتی‌ شان را گذرانده‌ اند و فهمیده‌ اند که این قبیل کالاها نه تنها چیزی برای افتخار نداشته بلکه نزد دوستان و همتایان فرهیخته‌ شان ممکن است باعث سرافکندگی و ایجاد تلقی نوکیسگی بشود. این تنها یک شی‌ء هنری، فرهنگی و معنوی است که می ‌تواند موجب فخر فروشی بشود.»

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/3322/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو