گفت و گوی «آینه نیوز» با «روشنک گرامی» به بهانه توزیع فیلم «هلن» در شبکه نمایش خانگی

دوست دارم بی حاشیه زندگی کنم/ حتی به گارى فیلم «مردی که اسب شد» حسودى کردم!/ بیشتر نقشم در «هیچ کجا هیچ کس» را درآوردند!

دوست دارم بی حاشیه زندگی کنم/ حتی به گارى فیلم «مردی که اسب شد» حسودى کردم!/ بیشتر نقشم در «هیچ کجا هیچ کس» را درآوردند!
calendar دوشنبه 02 مرداد 1396 در 13:08
آینه نیوز: روشنک گرامی گام هایش را با احتیاط بر صحنه نقش آفرینی بر جای می گذارد. این بازیگرِ گزیده کار تئاتر و سینما و تلویزیون، ردپای «واهمه» را در چنین تصمیمی بیگانه نمی بیند. به بهانه توزیع فیلم «هلن» ساخته علی اکبر ثقفی در شبکه نمایش خانگی، گفت و گویی با «روشنک گرامی» شکل یافت تا بازیگر «قاعده تصادف» از قواعد انتخاب نقش هایش به «آینه نیوز» بگوید.

سرویس سینمایی «آینه نیوز»-مرتضی اسماعیل دوست: روشنک گرامی گام هایش را با احتیاط بر صحنه نقش آفرینی بر جای می گذارد. این بازیگرِ گزیده کار تئاتر و سینما و تلویزیون، ردپای «واهمه» را در چنین تصمیمی بیگانه نمی بیند. به بهانه توزیع فیلم «هلن» ساخته علی اکبر ثقفی در شبکه نمایش خانگی، گفت و گویی با «روشنک گرامی» شکل یافت تا بازیگر «قاعده تصادف» از قواعد انتخاب نقش هایش به «آینه نیوز» بگوید.

فیلم «هلن» به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است و به نظر می رسد برخلاف اکرانش، می تواند اقبال مخاطبان را در فضای متفاوت دیداری به دنبال داشته باشد. شما با چه شکل و شمایلی در قالب دختری منزوی و تنها که سودای پرواز دارد، در فیلم «هلن» بازی کردید؟

من یک روز قبل از کلید خوردن فیلم «هلن» قرار داد بستم و به مجموعه اضافه شدم و هیچ فرصتی برای تحقیق و تمرین وجود نداشت. امیر حسین ثقفى خیلى به من کمک کرد و گفت: «اصلاً نگران نباش و به من اعتماد کن.» من به او و کمى تجربه ام که بیشترش از تئاتر مى آمد اعتماد کردم و فکر مى کنم با توجه به زمانى که نداشتم خیلى بد از آب در نیامده است!

از چه طریقی به عنوان بازیگر اصلی فیلم «هلن» انتخاب شدید؟

 طى جلسه اى که من با آقایان ثقفى پدر و پسر داشتم و در مورد «هلن» گپ مى زدیم اتفاقات با مزه اى افتاد. من بعد از تماشاى «مردى که اسب شد» به یکى از بازیگران آن فیلم که دوستم بود گفتم لطفاً از طرف من به آقایان ثقفى بگو من حتى به اون گارى توى فیلمتونم حسودى کردم! امیر حسین ثقفى سر «هلن» به من گفت: «ما قبل تر دنبال تو مى گشتیم و حتما قسمت بوده که تا الان نبینیمت!» ولى حس کردم امیرحسین ثقفى به عنوان نویسنده «هلن» ترجیح مى دهد من در پروژه دیگرى با ایشان همکارى کنم. 2، 3 ماه بعد گویا مشکلاتى به وجود آمد براى گروه که به ناچار با من تماس گرفتند! و رفتم و به سرعت «هلن» باید در من شکل مى گرفت.

اگر چه با سریال «فاصله ها» در تلویزیون شروع کردید اما با فیلم «قاعده تصادف» بود که توانستید شمایل بازیگری را در اثری جدی بروز دهید و سپس در فیلمی موفق چون «ملبورن» حضور یافتید؛ اگر چه نقشی بسیار کمرنگ به عهده شما بود!

با «فاصله ها» شروع کردم، البته اگر دروغ نگویم قبل از آن جلوی دوربین آقای همایون اسعدیان در «آخرین گره ى خورشید» رفتم. اولین فیلم سینمایی ام هم «هیچ کجا هیچ کس» ابراهیم شیبانى بود که  نقشم را خیلی دوست داشتم اما بیشتر نقشم را درآوردند و اعتراضی هم ندارم و نداشتم چون به نظر من داستانک ما کمى جنس متفاوت ترى نسبت به کل قصه داشت. سپس در فیلم های «قاعده تصادف»، «ملبورن»، «تابو»، «بی سایه»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «خانه دیگری» بازی کردم. برای همه نقش ها وقت گذاشتم و مثلا برای فیلم «ملبورن» در حدود یک سال و نیم تمرین کردیم. مرتب با بچه های گروه و آقای نیما جاویدی جلسات تمرین می گذاشتیم و با توجه به همین مساله بود که حتی نقش های کوتاه «ملبورن» خیلی خوب درآمده است.

با وجود این که از نسل جدید بازیگران ایرانی هستید، اما گزیده کارانه رفتار می کنید و به نظر می رسد تمایل دارید تا حدی در آثاری موجه به لحاظ هنری حاضر شوید!

پیشنهادات بسیاری در طی سال های اخیر داشتم و برخی ها هم آثار خوبی بودند هر چند با سلیقه من مغایرت داشتند. شرایط مختلفی پیش آمد و برخی پیشنهادات هم زمان با پروژه های دیگر بود. اما یک نکته به شما بگویم که اگر قرار باشد در کاری باشم که چندان در آن انرژی نگذارم، ترجیح می دهم کلا آن را نپذیرم چون نمی خواهم به هر نحوی دیده شوم و بیشتر لذت بردن از نقش و اثری که در آن فعالیت می کنم برایم مهم است.

با توجه به این که از فیلم خوب «مردی که اسب شد»، به عنوان اثری مقبول یاد کردید، به نظر می رسد سلیقه تان به سمت سینمای متفاوت باشد. البته این تمایزِ آثار نمی تواند تن پوش برتری برایشان به حساب آید!

نمی خواهم برای این که پُرکار باشم، هر پیشنهادی را بپذیرم. دوست دارم بی حاشیه زندگی کنم و نمى دانم این دیده شدن که شما به آن اشاره می کنید اصلا به چه دردى مى خورد!

اما بازیگری برخلاف نویسندگی با وجوه بیرونی زندگی مواجهه ای مستقیم دارد و این شمایل به نحوی جزو ذات این حرفه دسته بندی می شود!

به نظر من ذات بازیگری این نیست. تمایل به دیده شدن وصله ای است که به ذات بازیگرى به ناحق مى چسبانند. درست است که باید نقش ها را در قالب بازی برای مخاطب نمایان کرد اما لازم نیست که برای برجسته شدن به سراغ کارهای اضافه رفت. من اصلا از جنبه اندازه دیده شدن به این حرفه نگاه نمی کنم و تنها برایم مهم است که چقدر از فعالیتم لذت می برم، حالا می تواند این لذت از طریق بازی در تئاتر فراهم شود و یا این که پیشنهادات سینمایی و تلویزیونی انقدر خوب باشد که آن ها را انتخاب کنم. من دوست دارم در کاری باشم که روحم را ارضا کند. از نظر شما مهم است که بازیگر دیده شود؟

برای من مهم نیست اما بسیاری تنها به دیده شدن فکر می کنند!

من این شکلی فکر نمی کنم. سال گذشته با لوون هفتوان در نمایشی به نام «بازی یالتا» بودم که بنا به دلایلی تعطیل شد. هیچ کدام از نقش هایی که تا به حال بازی کردم را به اندازه «آنا»ی آن نمایش دوست ندارم چون انقدر حال خوبی در آن نمایش داشتم که دوست داشتم تا آخر عمرم ادامه داشته باشد، مثل تئاترهایی که در اروپا سال ها است که ادامه دارد. این با شهرت کمى مغایر است شاید، نه؟

فکر نمی کنید در آینده بابت تصمیم گزینش گرایانه در بازیگری دچار پشیمانی خواهید شد؟!

در مورد آینده واقعا نمی دانم چه اتفاقی خواهد افتاد. شما مى گویید چرا در فیلم هاى تجارى بازى نمى کنى؟ من مى گویم متوجه نمى شوم که به چه دردم مى خورد! کارى که مال من نیست و به روحیات من نمى خورد، خوشحالم نمى کند در آن بازى کنم صرفا به این دلیل که خیلى دیده شوم. می دانید چه می گویم؟ چه چیزى به من اضافه مى شود؟ به نظر من هیچ! غیر از این که زندگی محدودتری برایم می سازد. حالا در خیابان می توانم به راحتی قدم بزنم بدون اینکه زیاد زیر ذره بین مردم باشم. من فکر می کنم در آن شرایط نه تنها منفعتی کسب نمی کنم بلکه متضرر هم می شوم!

در حال حاضر مشغول چه پروژه ای هستید؟

بعد از سال ها در یک سریال تلویزیونی در حال بازی هستم به اسم «گمشدگان» به کارگردانی رضا کریمی که اشتراک فکری زیادی با هم داریم. 6 ماه است که در این سریال کار می کنم و گاهی در حدود 18 ساعت در شبانه روز کار می کنیم. به همین خاطر پیشنهادات زیادی را در این مدت بی جواب گذاشتم تا این سریال را تمام کنم.

تمایل دارید که با کدام یک از کارگردان ها همکاری کنید و در کنار کدام یک از بازیگران قرار بگیرید؟

خیلی دوست دارم باز هم با همایون اسعدیان کار کنم. با کارگردان های زیادی دوست دارم کار کنم مانند مجید برزگر و محمد شیروانى و خیلى خیلى دوست داشتم با صفى یزدانیان کار مى کردم. در مورد بازیگران نیز با آقای پرویز پورحسینی خیلی دوست داشتم کار کنم که در سریال «گمشدکان» این سعادت نصیبم شد و باز هم شاید خیلی از بازیگران باشند که الان حضور ذهن ندارم.

با توجه به این که خاستگاه تئاتری دارید، فضای امروز این حوزه را چگونه می بینید؟

تئاتر خوبی اگر پیشنهاد شود قبول خواهم کرد اما حقیقتش از بقیه جریان ها و شرایط خبر ندارم و خیلى نمى فهمم به قول شما چه فضایی در تئاتر و سینما وجود دارد. خیلى بلدش نیستم. تلویزیون را مى دانم که فضاى خوبى ندارد! ولى انگار دارد بهتر مى شود. با این وجود تلویزیون سیاست هایى دارد که اساسا فکر کردن به آن من را عصبانى مى کند!

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/3171/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو