پرسه در هفتادمین جشنواره فیلم «کن» با «آینه نیوز»/دلایلی برای شانس طلای «هانکه» در کن 2017

آیا «پایان خوش» هانکه در جشنواره هفتادم کن رقم می خورد؟!

آیا «پایان خوش» هانکه در جشنواره هفتادم کن رقم می خورد؟!
calendar شنبه 30 ارديبهشت 1396 در 16:15
آینه نیوز: مهم ترین فیلمساز حاضر در کن 2017 بی شک میشائیل هانکه است. فیلمساز خبره ای که بعد از 5 سال از ساخت آخرین ساخته اش با فیلم «پایان خوش» به ساحل کن می آید تا باز هم نخل طلای دیگر و جوایز سال سینمایی را از آن خود کند و شواهد نشان از بخت بالای «هانکه» دارد.

سرویس سینمای جهان آینه نیوز- مرتضی اسماعیل دوست: مهم ترین فیلمساز حاضر در کن 2017 بی شک میشائیل هانکه است. فیلمساز خبره ای که بعد از 5 سال از ساخت آخرین ساخته اش با فیلم «پایان خوش» به ساحل کن می آید تا باز هم نخل طلای دیگر و جوایز سال سینمایی را از آن خود کند و شواهد نشان از بخت بالای «هانکه» دارد.

عکس هایی از پشت صحنه فیلم «پایان خوش» ساخته میشائیل هانکه

اولین دلیل محکم برای این که برای سومین بار نخل طلای کن را در دستان فیلمساز کهنه کار اتریشی بیابیم و رکوردش در این جشنواره را از حالا تجسم کنیم، داستان فیلم ساخته شده توسط وی است که نظری به احوال مهاجران دارد و با توجه به این که جامعه جهانی در سال های اخیر حداقل در ظاهر به فکر نمایان سازی ابعاد فجایع انسانی در باب مهاجرت های پُرمخاطره و معضلات پناهندگی شده است، در پی برلین 2016 که خرس طلای خود را به «آتش در دریا»ی جانفرانکو رزی سپرد، می توان بخت کسب جایزه را هم به دلیل موضوعیت فیلم هانکه برایش درنظر گرفت. در واقع جدا از مباحث خانوادگی که همیشه مشتریان خود را چه نزد مدیران و چه سینماگران و چه مخاطبان دارد، مباحث زیست محیطی و مهاجرت که پیوند با موضوعات انسانی دارند به عنوان پُرکارکردترین مسائل در سینمای جهان مورد توجه خاصی قرار دارند. هر چند تهیه کننده فیلم «پایان خوش» عنوان کرد که موضوع مهاجرت به عنوان بخشی از فیلم تازه هانکه به شمار رفته و فیلم سمت و سویی دیگر دارد. اما همان نخ داستان و گرایش فیلمساز برای بیان موضوعات انسانی و فیلمبرداری بخش های عمده ی فیلمبرداری «پایان خوش» در کمپ مهاجران در فرانسه برای این دلیل کفایت می کند.

از سویی با تماشای خلاصه ای کوتاه از فیلم تازه هانکه به یاد «Amour» دوست داشتنی اش می افتیم؛ جایی که «ژان لویی ترنتینیان» باز هم نقشی برجسته را ایفا خواهد کرد و در غیاب «امانوئل ریوا»؛ بازیگر قهار سینما که دیگر نقشی در این دنیا ندارد، باز هم «ایزابل هوپر» با آن بازی زیرپوستی و مرموزش می درخشد. از تیم صاحب برنده نخل طلای کن 2012 اسکلت بازیگران تا حدی حفظ شده و از گروهی که با فیلم «روبان سفید» توانسته بودند نخل طلای کن 2009 را با هانکه به دست آورند، فیلمبردار برجسته ای چون «کریستیان برگر» حضور دارد که در عمده آثار درخشان هانکه پشت دوربین درخشیده است.

دلیل دیگر برای این که «هانکه» را صاحب بختی بالا جهت کسب نخل طلای هفتادم بدانیم این است که جشنواره فیلم کن برخلاف جشنواره های معقبر دیگر مانند برلین و ونیز و لوکارنو علاقمند است همچنان نام های بزرگ سینما صاحب جایزه نخل طلا شوند. به جز موارد استثنایی مانند اعطای جایزه به فیلمسازی کوچکی مانند «عبداللطیف کشیش» برای فیلم «آبی گرم ترین رنگ است» که بیشتر جهت توجه به موضوعش بوده است، کمتر می توان نام های ناچیز عالم سینما را در میان برندگان یافت؛ از گذشته های دور که مردان بزرگی چون ویلیام وایلر و لوئیس بونوئل و لوکینو ویسکونتی و فدریکو فلینی و میکل آنجلو آنتونیونی صاحب جایزه شدند تا همین اواخر که نام هایی چون کن لوچ و میشائیل هانکه و برادران داردن با فیلم های خود برنده نخل طلای کن شدند، این تمایل برای انتخاب سینماگران برجسته در کن به چشم می خورد و هر چقدر در بخش های فرعی مانند «نوعی نگاه» به دنبال کشف فیلمسازان خلاق و ناشناخته هستند در بخش اصلی مسابقه روال دیگری تاکنون طی شده است. به همین منظور «فرانسیس فورد کاپولا» و «میشائیل هانکه» و «بیل آگوست» و «کن لوچ» و «امیر کاستاریکا» به همراه فیلمسازی از دوران ابتدایی پیدایش کن با نام «آلف خوباریا» جزو مردانی به شمار می آیند که صاحب 2 جایزه در کن شدند.

اگر چه هر سال صاحب منصبان سینمای جهان در بخش های مختلف جشنواره کن حضور دارند اما در این دوره حتی نسبت به دوره پیش کمتر از نام های تراز اول سینما می توان یافت. برای نمونه در بخش اصلی جشنواره کن 2016 نام هایی چون پل ورهوفن، کن لوچ، برادران داردن، پدرو آلمودوار، جیم جارموش، الیویه آسایاس، برونو دومو، نیکولاس ویندینگ رفن، جف نیکولز، پارک چان ووک، کریستین مونجیو و اصغر فرهادی حضور داشتند و یکی از پُررونق ترین ادوار کن بود و امسال از میان نام های بزرگ می توان به میشائیل هانکه، سوفیا کوپولا، آندری زویاگینتسف، فاتح آکین، تاد هینز، فرانسوا اوزون و یورگوس لانتیموس اشاره کرد و از این رو مهم ترین رقبای هانکه حداقل به لحاظ شناسنامه کاری فیلمسازانی چون زویاگنیسف و سوفیا کاپولا هستند.

با این حال تا دوشنبه باید منتظر ماند؛ زمانی که اولین نمایش فیلم «پایان خوش» هانکه در کن رقم می خورد و باید دید واکنش منتقدان و عوامل حاضر در این جشنواره نسبت به تازه ترین ساخته فیلمساز برجسته سینمای جهان چگونه خواهد بود و آیا «هانکه» 75 ساله با تازه ترین اثر سینمایی اش می تواند پایانی خوش را در سال 2017 به همراه داشته باشد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/2516/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو