یادداشتی برای «هفت معکوس» در «هنر و تجربه»

یک پیشنهاد کوچولو برای تجربه در خنده!

یک پیشنهاد کوچولو برای تجربه در خنده!
calendar چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 در 10:36
آینه نیوز: می توان فیلم های پُر سر و صدا و خالی از ارزش کمدی روی پرده های سینما را بی خیال شد و به جای رفتن سراغ انواع «گشت» و «نهنگ» و «جلف» به تماشای فیلمی مهجور در گروه «هنر و تجربه» نشست که مدت زیادی است با وجود برخورداری از چهره های آشنا، بی صدا در حال اکران است.

سرویس سینمای ایران آینه نیوز-مرتضی اسماعیل دوست: می توان فیلم های پُر سر و صدا و خالی از ارزش کمدی روی پرده های سینما را بی خیال شد و به جای رفتن سراغ انواع «گشت» و «نهنگ» و «جلف» به تماشای فیلمی مهجور در گروه «هنر و تجربه» نشست که مدت زیادی است با وجود برخورداری از چهره های آشنا، بی صدا در حال اکران است؛ آن هم اکران های چرخشی «هنر و تجربه» که باید کلی برنامه ریزی کرد تا بتوان در موعد مقرر و در شرایطی مناسب از میان پُرکاری به سانس مورد نظر رسید! اما تماشای یک بار دیدن فیلم «هفت معمکوس» به کارگردانی «مهدی خسروی» ارزشش را دارد و به طور حتم بیشتر از فیلم های پُرهزینه و پُرگوی جریان اصلی سینما می توان با آن خندید و خوش بود، به خصوص نیمه اول فیلم که غلیظ ترین مواجهه با خنده را در میان فیلم های ایرانی شکل می دهد؛ با شیرینی بازی «جواد عزتی» در نقش یک کلید ساز عشقِ خواننده ای که به دزدی گرایش یافته و گاوصندوق های ویژه را باز می کند! «عزتی» که در چند تجربه نشان داده است برخلاف بسیاری از بازیگران دیگر استعداد ذاتی برای نمایان سازی وجوه دوگانه شخصیت هایی با رفتار «حسرت/جذابیت» را دارد، اگر چه مایه هایی از بازی های مشابه-مثلا در فیلم «در مدت معلوم»- را در «هفت معکوس» هم حمل می کند اما طنازی هایش در نقش «شهروز فیلم هفت معکوس» به دل می نشیند و بخش مهمی از آن نشات یافته از نویسندگی «مهدی علی میرزایی» است که در این جا نیز همچون فیلمنامه های «در مدت معلوم» و حتی «گشت ارشاد»-منهای وجود سعید سهیلی! در این فیلم- تبحر نوشتن فیلمنامه های کمیک را نمایان می سازد. هر چند معمولا نویسندگان در این دیار کمتر مجال طرح دغدغه های قلمی خود را بر صفحه ظهور پیدا کرده و درگیر عناصر بیرونی مختلفی از دخالت های کارگران ها گرفته تا مشاوران تهیه کننده! و برخی ممیزی های بی پشتوانه از ارزش استدلالی می شوند. اما در «هفت معکوس» اجرایی نسبتا متناسب با داستان شکل می گیرد و مهدی خسروی با انتخاب روایت غیرخطی و رفت و برگشت های مداوم زمانی، وجه پارانویایی شخصیت را بروز می دهد، هر چند تماشای روش اجرا شده توسط کارگردان برای مخاطبان عادی سینما قدری مشکل می نماید و از سویی تمهید به کار رفته دچار حفره هایی چه در نگارش متن و چه در اجرای کارگردان در برخی از سکانس های ارجاعی فیلم «هفت معکوس» شده است.

از سویی باید به گسست رخ داده در نیمه دوم فیلم اشاره کرد که با ورود شخصیتی با نام «غلومی» با بازی همیشه بد مهران رجبی! و ورود فیلم به حوزه شعارگویی و با انواع دیالوگ هایی که در پی تطهیرسازی آنی شخصیت است، فیلم دچار لطمات بسیاری می شود. در حالی که همین شخصیت به ظاهر «مرشد»! به همراه نوچه هایش می توانست موجب جذابیت بیشتر و افزودن سکانس هایی بامزه در ادامه شود. اما «هفت معکوس» برخلاف نیمه اولیه روان روایی خود در ادامه دچار تشتت در بیان می شود و این بار برخلاف بخش اولیه که فرم در خدمت قصه گویی به کار می رفت، شکلی معکوس رخ می دهد و فیلم وارد درازه گویی در قصه گویی می شود. از سویی جدا از «جواد عزتی»، حضور نامناسب و تصنعی دیگر بازیگران موجب عدم یکدستی در بازی ها شده است.

فیلم «هفت معکوس» درباره شخصیتی است که با هر بار رفتن به دستشویی یک هفته به عقب برمی گردد! و به طور دائم میان گذشته و آینده معلق مانده است. او که سابقه اعتیاد و مصرف قرص های روانگردان را دارد ادعای پیشگویی اتفاقات را داشته و دیگران او را متهم به روان پریشی می کنند.

فیلم ساخته شده توسط خسروی در عین داشتن مشکلات متعدد در بیان ایده متفاوت خود می تواند پیشنهادی کوچک برای علاقمندان سینما آن هم از جنس تجربه در فرم-لااقل در سینمای ایران- باشد و از سویی مخاطبان عادی سینما هم می توانند از تماشای موقعیت ها و شخصیت های پا درهوایی مانند «شهروز» لذت ببرند. البته هم کیشی با آهنگ و خوانندگان این سویی و آن سویی! می تواند موجب ایجاد خنده ای بیشتر شود چرا که مخاطبان می توانند آهنگ معروف «خالی» را با تنظیم و صدای متفاوت جواد عزتی در آمفی تئاتر زندان بشنوند! از سویی بازی فیلمساز با نوع روایت پردازی و شیوه بیانی در اجرا و به خصوص در شوخی با ساختارهای فضازمانی آثار «کریستوفر نولان» هم قابل توجه و بامزه درآمده است. انتخاب و کاربرد نام هایی متناقض همچون «بومادران»؛ پدر زندانیان ایران» و «دکتر شهناز؛ مرد متخلف زندان» هم از خوش قریحه گی نویسنده می باشد و در نهایت «هفت معکوس» اگر چه با شعاری تصویری مبنی بر «استفاده از فرصت های زندگی» تمام می شود اما چند سکانس خوب کارگردانی و لحظاتی بسیار برای خندیدن دارد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/2487/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو