یادداشتی بر نمایشگاه گروهی انجمن نقاشان ایران(کارنمای پژوهشی شماره ۵)

تصاویری عریان بر دیوارهای فمینیسم!

تصاویری عریان بر دیوارهای فمینیسم!
calendar دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 در 08:43
در نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش ایران که براساس طبقه بندی صورت گرفته به لحاظ گروه های سنی در پنجمین دوره مختص به نقاشان بالای 40 سال است، می توان انواع تابلوهای زنانی با بدن ها و موهای عریان را دید که در آن اندام زنانه به شکل برجسته ای مورد توجه نقاشان قرار گرفته است؛ چنان که از ماهیت این نمایشگاه می توان دریافت کرد توجه به بُعد زنانگی طرح ها و نقاشی ها برجسته بوده که گاه در راستای تفکر فمینیسم درصدد القای مهجوریت و مظلومیت زنان در جامعه ای خفقانی نمایان شده است!

سرویس تجسمی «آینه نیوز»: این روزها در گالری های خانه هنرمندان نمایشگاهی از آثار منتخب انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار می شود که در قالب پروژه «کارنمای پژوهشی شماره ۵» به مخاطبان عرضه می شود. اما نوع انتخاب آثار به نمایش درآمده و میزان همخوانی آن ها با نگره های دینی و عرفی جامعه اسلامی ایران هم قابل نقد است. در واقع اگر چه مخاطبان پیگیر گالری های تجسمی از جنس متفاوتی از دیگر علاقمندان به آثار هنری هستند اما نمی توان از تاثیر مخرب انواع تابلوهای مغایر با تفکر حاکم بر این سرزمین غافل شد.

در نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش ایران که براساس طبقه بندی صورت گرفته به لحاظ گروه های سنی در پنجمین دوره مختص به نقاشان بالای 40 سال است، می توان انواع تابلوهای زنانی با بدن ها و موهای عریان را دید که در آن اندام زنانه به شکل برجسته ای مورد توجه نقاشان قرار گرفته است؛ چنان که از ماهیت این نمایشگاه می توان دریافت کرد توجه به بُعد زنانگی طرح ها و نقاشی ها برجسته بوده که گاه در راستای تفکر فمینیسم درصدد القای مهجوریت و مظلومیت زنان در جامعه ای خفقانی نمایان شده است! از سویی بخش اعظمی از نقاشان این نمایشگاه را زنان تشکیل می دهند که در عین برخورداری از ظرایف نقش و نگار درآوردن طرح هایی بعضا خلاقانه از وجه سرکوب شده زنانگی در جامعه به عنوان نمادی در آثار خود استفاده کردند؛ حتی می توان رگه هایی از مشابهت نشان فمینیستی را در پوستر طراحی شده برای نمایشگاه حال حاضر مشاهده کرد!

این نمایشگاه اگر چه می تواند منظری از وضعیت فعلی هنر نقاشی و نقاشان نسل نوی ایران را پیش روی مشتاقان هنرهای تجسمی قرار دهد و تنوع سبک ها و فرم نقاشی در زمینه های سورئال، آبستره، فیگور و نقاشیخط قابل توجه است اما به دور از هرگونه نظارت لازم از سوی متولیان امر به شکل زننده ای تصاویری از زنان ایرانی را در ضدیت با فضای عرفی نشان می دهد. برای نمونه می توان از 3 تابلوی «سهیلا حقیقت» با عنوان «گمشده در مه» یاد کرد که در تابلوهای بزرگِ آویزان به دیوار گالری، موها و بازوان و اندام زنان را به نقش برجسته ای درآورده است! یا در 5 تابلوی «فرشته مقتدر» با عنوان «زن» که رنگ های زرد بر تابلوها احاطه دارد، شاهد فضایی غریب از شکل ظاهری و معنایی زنانِ در بند اسارت در جامعه ای خط کشی شده هستیم. همچنین عریان بودن زنان به شکل انتزاعی در 3 تابلوی «ندا صارمی منفرد» هم نمایان است که نامی برای فرم بیانی رادیکال خود انتخاب نکرده است.

اگر چه در پنجمین نمایشگاه گروهی انجمن نقاشان ایران می توان آثار قابل توجهی را همچون مجموعه تابلوهای «نیایش» و یا «شهر من کرمان» مشاهده کرد؛ اما غالب آثار نمایش یافته از قواعدی همخوان با ظاهر و معنای تفکر جامعه ایرانی دورمانده است و متاسفانه این رویه ی نامناسب پیشتر در نمایشگاه هایی که برای دیگر گروه های سنی انجمن درنظرگرفته شده بود هم وجود داشت.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/2446/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو