درباره نمایش «ولپن» به کارگردانی مهدی کوشکی به بهانه اجرای مجدد

کشمکش برای عبور از خطوط قرمز!

کشمکش برای عبور از خطوط قرمز!
calendar شنبه 02 ارديبهشت 1396 در 16:34
نمایش «ولپن» اگر چه با سبک و سیاق کمدی عرضه می شود و فضا، دیالوگ ها و طراحی کاراکترها براساس ایجاد فضایی کمیک بنا شده است اما این دلیلی بر ارائه انواع رفتارهای زننده از سوی کاراکترهای نمایش نیست که در آن مردان در پی زنان برای رسیدن به مقاصد هوس آلود خود درکشمکش باشند!

سرویس تئاتر «آینه نیوز»: باز هم سالی دوباره رسید و با آغاز به کار رسمی نمایش های تئاتر شاهد وجود فضایی غبارآلود و شرایطی نابسامان هستیم. چنان که به دور از هرگونه نظارت لازم در عرصه هنرهای نمایشی برخی از تئاترهای روی صحنه به راحتی از خط قرمزهای اخلاقی جامعه عبور کرده و رفتار کاراکترها و انجام دیالوگ ها توسط بازیگران به شنیع ترین حالت ممکن ارائه می شود!

از جمله این نمایش های ناهنجار به لحاظ عرف و فرهنگ دینی و آئینی جامعه ایران، نمایش «ولپن» به کارگردانی مهدی کوشکی است. کارگردان جوان هنرهای نمایشی که چند نقش کوتاه در آثار پُرحاشیه سینمای ایران مانند «فروشنده» و «لانتوری» دارد. کوشکی به تازگی اجرای جدیدی از نمایشنامه «ولپن» را که خود پیش از این در مهرماه سال 1390 در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه برده بود، این بار در ایرانشهر اجرا کرد. نمایشنامه ای که به ظاهر در نقد قدرت است اما در اجرای مهدی کوشکی تبدیل به معرکه ای برای نمایش فضای سخیف جنسی شده است! چنان که نگاه کمدی اثر موجب تلطیف فضای خیانت ورزانه می شود! و بازیگران زن و مرد این نمایش از نوع گریم و طراحی لباس تا نوع بازی و ادای دیالوگ ها در پی ترویج بی بند و باری هستند! در این میان توجه نویسنده و کارگردان برای تغییر ذائقه مخاطب از طریق ساخت کاراکترهایی متعلق به طبقات پایین دستی و بالادستی جامعه موجب رسیدن به جنس بازی و اجرایی همراستا با نمایش های لاله زاری شده که در آن سطحی ترین فرم و کیفیت نمایشی عرضه می شود.

نمایشنامه «ولپن» نوشته بن جانسن اثری با کاراکترهای بسیار بوده و نویسنده نمایش «ولپن» سعی داشته تا با حذف برخی از شخصیت های فرعی و تمرکز به شخصیت های محوری مواجهه نزدیکتری با مخاطب داشته باشد و اگر چه تمهیداتی چون استفاده از طراحی صحنه و به کارگیری پرده ای برای تغییر طنازانه موقعیت افراد به کار می برد، اما همه اجزای نمایش در سطحی ترین شکل ممکن ارائه می شود و نه تنها هیچ نسبتی با نسخه اصلی نمایشنامه «بن جانسن» که نقد دوره استعمارگری انگلیس است، ندارد بلکه مواردی چون نمایش توطئه و دست اندازی در قدرت نتوانسته به درستی در نمایش «ولپن» ارائه شود. از این رو کوشکی به سراغ مواردی کلیشه ای رفته و با ارائه تیپ هایی آشنای جامعه ایرانی همچون «مرد جنوب شهری» و «زن بورژوا» و ارتباط آن ها با یکدیگر به دنبال ایجاد موقعیت های کمیک بود. از سویی تمرکز نویسنده در این نمایش به سمت عبور از موارد اخلاقی بوده است، چنان که به صحنه آوردن کاراکترهای زن به نام های «سیلیا» و «موسکا» و پیوند ارتباطی با کاراکترهای مرد در جهت رسیدن به خواسته ای مشخص بود.

در نمایش «ولپن» انواع دیالوگ ها و رفتار زننده از سوی کاراکترها وجود دارد؛ از طراحی لباس خاص «سیلیا»؛ همسر «سرپولتیک» وکیل که اندامش را به شکل زننده ای نشان می دهد تا تمایل به دوستی او با مردان دیگر که بارها در کنار همسرش آن را بازگو می کند و در انتهای نمایش به همسرش می گوید که بهتر است از هم جدا شده و به شکل همخانه با هم زندگی کنند! نمایش «ولپن» اگر چه با سبک و سیاق کمدی عرضه می شود و فضا، دیالوگ ها و طراحی کاراکترها براساس ایجاد فضایی کمیک بنا شده است اما این دلیلی بر ارائه انواع رفتارهای زننده از سوی کاراکترهای نمایش نیست که در آن مردان در پی زنان برای رسیدن به مقاصد هوس آلود خود درکشمکش باشند! در واقع این اثر برخلاف نمایشنامه «ولپن» که در پی نقد فضای دروغ و قدرت طلبانه بود، تنها سرپوشی برای ارائه انواع شوخی های سخیف جنسی است!

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/2184/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو