درباره مهران مدیری در آستانه 51 سالگی

کمدی ترین مرد جدی

کمدی ترین مرد جدی
calendar چهارشنبه 16 فروردين 1396 در 12:30
مهران مدیری می داند که چگونه نقادی کند و چگونه جاذبه از حضورش در قاب تلویزیون بیافریند و چگونه رخسار غم و شادی را در چهره ای دوگانه به نمایش درآورد و این برگرفته از سال ها حضور در عرصه رسانه و برخورداری از تیزهوشی و نگاه ارزنده مدیری نسبت به اتفاقات پیرامون است.

سرویس تلویزیون «آینه نیوز»: 18 فروردین تولد مهران مدیری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تلویزیون است. مردی که هزار چهره متفاوت را به نگاه مخاطب ایرانی رساند و هزاران دقایق را با مخاطبانی از جنس جدی به پای تلویزیون نشاند تا طعم متفاوتی از خنده را بر لبان خود ببینند؛ جایی که مهران مدیری در عین جسارت؛ طنازی می کند، در عین چهره ای جدی کمیک ترین لحظات را خلق می کند و با کنار هم قراردادن عناصر متن، بازی و اجرا متفاوت از همه آثاری می شود که مرز کمدی را در یکسری ادابازی دانسته و تصور می کنند که از هر دریچه ای می توان به طنازی دست زد و خنده آفرید! اما مهران مدیری برخلاف بسیاری از طنزسازان دیگر به جای استفاده از برخی مطالب خط قرمزی در زمینه مسائل اخلاقی و تن دادن به جوک هایی که گرایش جنسی را به عنوان برگ برنده خود تصور می کنند و متاسفانه به وفور در آثار نمایشی و تلویزیونی و سینمایی در این سال ها بروز یافته اند، سعی دارد که جسارت را در نوع متفاوتی از اجرا و توسل جستن به قریحه خوش منظر کمدی بیابد و اگر به دنبال عبور از خط قرمزها باشد، به شکلی درست و معقول وارد فضای نقد جامعه، دولت و نوع زاویه و ارتباط شان می شود و حرف هایی را به زبان جاری می سازد که خیلی ها جرات بازگویی اش را ندارند و یا می گویند و به سرعت رنگ عوض کرده و در برنامه ای دیگر شکل متفاوتی از حمایت را در پیش می گیرند و یا چنان بی قواره نقد می کنند که مخاطب می گوید کاش او نقاد نبود و به قولی می نشست و برنامه بی مایه اش را تا انتها همچون مگسی نشسته در آنتن دنبال می کرد! آخر نقادی در عالم رسانه هم هنر می خواهد و دانش و اطلاع از جریانات روز کشور و مسائل مختلف هنری و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را می طلبد و اگر ندانی و نتوانی به نقد درآوری آن چه را می خواهی، به مانند بسیاری از به ظاهر منتقدان و بسیاری از برنامه سازان تلویزیونی نه تنها موجب ایجاد فضایی همراهی بخش از سوی مخاطب نخواهی شد بلکه شکلی منفی و به نوعی تبلیغی برای مساله ای که بر آن نقد داشته ای را موجب می شوی که متاسفانه بسیاری این چنین اند.

اما مهران مدیری می داند که چگونه نقادی کند و چگونه جاذبه از حضورش در قاب تلویزیون بیافریند و چگونه رخسار غم و شادی را در چهره ای دوگانه به نمایش درآورد و این برگرفته از سال ها حضور در عرصه رسانه و برخورداری از تیزهوشی و نگاه ارزنده مدیری نسبت به اتفاقات پیرامون است و تنها نمونه اش را در تلویزیون از عادل فردوسی پور و برنامه موثر «90» سال ها است که می بینیم و حال «دورهمی» هم نقشی موثر در قاب تلویزیون پیدا می کند؛ با صراحت و شیوه پرداخت کمدی به شکلی متفاوت در بیان توسط مردی که در کودکی کتاب هگل در دست می گرفت و خواب سالوادور دالی می دید و در دوره ای کتابخوار بوده است! و به تدریج با گذر از آزمون و خطا به رگ خواب مخاطب امروز دست یافته و اوج هنرش را می توان در برنامه «دورهمی» و اجرایی ماهرانه اش مشاهده کرد که استندآپ کمدی و مصاحبه گری و نقد گزنده معضلات را در برنامه ای ترکیبی به نمایش درمی آورد و چنان جذابیتی نزد مخاطبان یافته که رسانه ملی برای نخستین بار عبور از خط قرمزهای مرسوم و بی مورد پیشین را از طریق برنامه ای که او گرداننده اش است، آغاز می کند. حتی مرور برنامه «دورهمی» از ابتدا تا همین پخش برنامه شب گذشته که درباره موضوع «حراجی» و نیز دعوت از جواد عزتی بود، نشان از پخته شدن مدیری و برنامه «دورهمی» و دوری از ضعف های پیشین دارد و دیگر برای منتقدان چندان مهم نیست که برنامه جذاب این شب های شبکه «نسیم» تقلیدی از برنامه ای خارجی است.

مهران مدیری همچون «لری کینگ»؛ مجری شبکه  CNNچنان میهمانان برنامه را در چارچوب پرسش هایی زیرکانه و اطلاعات در چنته محاصره می کند که بسیاری از رازها و سخن ها از آن بازگشایی می شود. البته برخلاف میهمانان سیاسی آن برنامه، در «دورهمی» تنها اهالی هنر را می توان دید و شاید جنس برنامه  یا محافظه کاری رسانه و مدیران دولتی اجازه رو در رویی مجری و کارگردان این برنامه را با میهمانانی از حوزه تصمیم گیری و اجرا نمی دهد که در صورت تحقق می توانست فضایی دلچسب بیافریند. مدیری در عین مهارت در پرسشگری به اندازه و درست می داند که چگونه در برابر پاسخ های طرف مقابل، فضایی طنازانه بسازد و به شکلی خلق الساعه در لحظه طنز می آفریند و این مهارتی ذاتی بوده و نیاز به وجود خلاقیتی شکل یافته در وجود هنرمند دارد. چنان که هر نوع فعالیت هنری اعم از نویسندگی و فیلمسازی و به خصوص کمدی سازی مساله ای نیست که بتوان به زور آن را آموخت و ارائه کرد و نیاز به داده ای مهم چون هنر دارد. مهران مدیری در طی سال های مختلف برنامه سازی و از میان آثار سطحی کمدی حالا جایگاهی یافته که اهالی منتقد و جدی تلویزیون می توانند زمان از عمر خود را اختصاص به تلویزیون داده و به برنامه اش با دقت نگاه کنند و به طور حتم این موفقیت مشمول حضور گروهی خبره و با استعداد در نویسندگی و اجرای بازیگری است که نمی توان آن ها را در برنامه «دورهمی» نادیده گرفت. نویسندگانی که نهایت خلاقیت را در شکل دهی به موضوع روز برنامه به کار می برند و متنی پُرمغز را در اختیار یک شومن ماهر قرار می دهند و آن گاه آن متن به شکلی درخشان روی صحنه جلوه می کند. در زمینه بازی ها هم می توان به شخصیت پردازی های درست نوشته شده و تیپ سازی های منحصر به فرد رخ داده در «دورهمی» به مانند بسیاری از آثار دیگر طنازانه مدیری توجه کرد و برای نمونه به حضور متفاوت «سروش جمشیدی» در نقش «قیمت» در برنامه «دورهمی» نمونه آورد و آن را با پرسه زدن های بیهوده حضورش در سریال نوروزی «مرز خوشبختی» مقایسه کرد و نیز اشاره به تغییرات مختلفی داشت که در ترکیب بازیگران مجموعه نمایشی «دورهمی» در سری مختلف این برنامه رخ داد و چیزی از ارزش های آن نه تنها نکاست بلکه زیباتر هم نمود.

در واقع تماشای مجموعه «دورهمی» نشان از ماهیت کمدی جاندار و واقعی در عرصه نمایش دارد؛ جایی که مردی بدون داد و فریاد و ایجاد هیاهو و یا درخواست خنده های زورکی می داند که با آرامش و تنها از طریق خلاقیت است که می توان خنده آفرید و با مهارت و دانش است که می توان در لابه لای طنازی ها به نقد تنگناها پرداخت و بدون وجود شکلک بازی در کمال جدیت هم با ارزش ترین فضای کمیک را به وجود آورد و این ارزشی بسیار در میان انواع جلف بازی های مرسوم کمدی دارد.

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/2051/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو