یادداشتی بر موسیقی فیلم «خوب بد جلف» ساخته آریا عظیمی نژاد

خاطره بازی موسیقی

خاطره بازی موسیقی
calendar دوشنبه 23 اسفند 1395 در 09:20
آینه نیوز: نقد و یادداشت و تحلیل در شاخه های مختلف هنری می تواند افق روشنی پیش روی مخاطبان قرار دهد و «آینه نیوز» آمادگی این را دارد که از نوشته های ارزشمند دوستان همراه برای انعکاس نزد بینندگان استفاده کند. در یادداشت پیش رو از نوشته تحلیلی «نازنین شادپی» درباره موسیقی فیلم در حال اکران «خوب بد جلف» استفاده شده است که خواندنی است.

«آینه نیوز»- نازنین شادپی: خواندن نام فیلم «خوب، بد، جلف» برای هر فردی که به شکل گذری هم اهل فیلم و سینما باشد، به شدت یادآور فیلم وسترنی «خوب، بد، زشت» ساخته سرجو لئونه است؛ با این وجود دور از انتظار نیست که موسیقی اولین فیلم پیمان قاسم خانی در مقام کارگردان، ترکیبی از شاهکار انیو موریکونه با سازهای ایرانی در نماهای ایرانی باشد. در اصل می توان گفت آریا عظیمی نژاد موسیقی فیلم «خوب، بد، زشت» موریکونه را ایرانیزه کرده تا برای مخاطبی که شاید فقط نامی از فیلم «خوب، بد، زشت» شنیده باشد، مورد قبول واقع شود. اما با وجود گرته برداری هوشمندانه از موسیقی موریکونه، موسیقی خیلی متناسب با صحنه های فیلم انتخاب شده و به اصطلاح بر فیلم نشسته است؛ به بیان دیگر عظیمی نژاد تمامی موسیقی خود را از قطعه های موریکونه اشباع نکرده که مخاطب دلزده شود و فکر کند قرار است تماما موسیقی یک فیلم وسترن را در سالنی با نمایش فیلمی ایرانی از نوع قلم جذاب قاسم خانی، شنوا باشد. به عنوان مثال در نمای های کتک کاری «سرگرد احمد» مشاور نظامی آگاهی (با بازی حمید فرخ نژاد) با هندی ها، موسیقی هندی با درون مایه موسیقی موریکونه شنیده می شود؛ در اینجاست که متوجه می شویم قرار نیست موسیقی به دلیل تشابه اسمی فیلم با یک فیلم ماندگار خود را قربانی موسیقی فیلم دیگری کند! عظیمی نژاد نشان داد موسیقی با وجود گرته برداری از موسیقی های ماندگار سینمای جهان در سینمای ایران، می تواند به گوش مخاطب جدید شنیده شود. البته باید به آن دسته از افرادی که می خواهند موسیقی عظیمی نژاد را مورد هجوم انتقاد های بی پایه و اساس قرار دهند گفت، اگر موسیقی کاملا کپی موسیقی های ماندگار جهان هم باشد، باز هم جای انتقاد مثبت دارد چرا که توانسته موسیقی های ماندگاری را بعد از سالها در یک فیلم ایرانی به شکل کاملا درست و بدون اغراق بگنجاند و در حالی که خاطره انگیز است، طناز و کمدی شنیده شود. مثال دیگری از این خلاقیت را می توان در نمایی که «مژده» (با بازی آزاده صمدی) از نامزدش «مسعود» (با بازی محراب قاسم خانی) می گوید، شنید؛ در این نما شاهکار فرانسیس لای برای فیلم خاطره انگیز «لاو استوری» شنیده می شود و بازی متفاوت آزاده صمدی که با نت به نت موسیقی ایرانیزه شده است.

در نمای اجرایی شدن عملیات، موسیقی علی زندوکیلی شنیده می شود؛ این نوع ساخت موسیقی متن فیلم (گرته برداری) شاید از نوشتن و خلق یک ملودی کامل و جدید سخت تر باشد چرا که باید هر قطعه را با توجه به صحنه مورد نظر انتخاب کرد و این حساسیت را بیشتر می کند چون اگر موسیقی و صحنه هماهنگ و همگون نباشد، به چشم می آید و ضعف آهنگساز را نشان می دهد. موسیقی متن فیلم با وجود این که ترکیبی از موسیقی موریکونه، فرانسیس لایی، علی زندوکیلی و دیگر آهنگسازهای مطرح و موفق جهان است، نه از خط شنیداری مخاطب بیرون زده است و نه آن قدر تکرار اغراق آمیز داشته که مخاطب را موسیقی زده کند! به بیان دیگر فیلم از حجمه زیاد موسیقی در متن فیلم اشباع نشده است و مرور سکانس های جذاب فیلم می تواند تداعی کننده یک موسیقی خاطره انگیز باشد.

    
    
   

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/1865/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو