گزارش اختصاصی «آینه نیوز» از مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

دیده ی سیمرغ بین، گر نیستت

دیده ی سیمرغ بین، گر نیستت
calendar شنبه 23 بهمن 1395 در 11:05
جشنواره سی و پنجم فیلم فجر هم با همه آثار خوب، بد و جلفش! تمام شد و برخی از نامزدها در شب پایانی به وصال سیمرغ رسیدند و برخی گوشه نشین شده و برخی نیز ادعا می کنند که برخی مسئولان برایشان پرونده ساختند! به نظر می رسد این حواشی همچنان ادامه داشته باشد

سرویس سینمای ایران- مرتضی اسماعیل دوست: باران است و بارانی ترین چهره را پیدا می کنم اما مصمم به حضور در مراسم اختتامیه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر هستم؛ با همه حواشی و تحریم ها و بیانیه ها و ... که روزهای اخیر از سینمایی ها خواندیم. نشانی همان سربالایی منتهی به برج میلاد است و سالنی که هر روز تا پاسی از شب را به تماشای فیلم های جشنواره گذرانده ام؛ آن هم چه فیلم هایی! هر چند لذت فیلم دیدن حتی بد باشد برایم همیشه شیرین ترین است میان همه تلخی ها. نیم ساعتی به آغاز مراسم مانده و جایگاه مقامات مسئول و نمایندگان فیلم هایی که نامزدی در این دوره دارند و خبرنگاران رسانه ها مشخص می شود که همیشه انتهای صف هستند! در میان ردیف صندلی ها، کاغذی چسبانده شده و نام فیلم ها جهت تعیین جایگاه عوامل آن ها مشخص است. مراسم با چند دقیقه تاخیر آغاز می شود و پخش سرود پُرشکوه ایران همه را به ایستادگی فرا می خواند و تلاوت قرآن مجید زینت بخش مجلس است. سپس پرفورمنسی پخش می شود که از طریق حرکات بدن یک بازیگر که مبتنی بر تصاویر ویدئویی است، رجوعی می شود به دوران نبرد با دشمنان و این اثر در ادامه به ارتباط سینما با مفاهیم ایثار و شهادت می پردازد. میهمانان دولتی یکی یکی فرا رسیده اند و زمانی که پای «محمد جواد ظریف» به سالن باز می شود همه به تشویق می پردازند و در ادامه نیز هر زمان که تصویرش بر مانیتور بزرگ سالن برج میلاد می افتد که همراه با چهره ای خندان، ملاحظه گر برنامه است باز هم همه برایش کف می زنند. سیاسیون دیگری هم هستند که از ابتدا تا انتهای مراسم در ردیف اول صندلی ها نشسته اند؛ جدا از سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از پایان مراسم برای سفر به شهر ساری برنامه را ترک کرد، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و حسین فریدون، دستیار ویژه‌ رییس جمهور نیز در این مراسم حاضر هستند که جلوه ای سیاسی به جشنواره ای هنری دادند! به هر حال نزدیک انتخابات است و وزرا عشق سینماتوگراف یافته و هوای هنر پیدا کردند! همان گونه که نزدیک جام جهانی فوتبال که می شود کل یوم!(به قول همان مربی معروف لمپن ها) اهل ورزش می شوند و ادعای لگدزدن به توپ و شوت ورزشی! و... بماند. در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر هم به اندازه نزدیک شدن به انتخابات آینده تعداد سیاسیون هم بیشتر شد تا جشنواره فیلمِ پُرهیاهو راهی برای تبلیغات سیاسی شود و هر سینماگری هم که برای گرفتن جایزه از ردیف اول گذر می کند خوش و بشی با دولتی ها کرده و برخی چنان «ظریف» را در آغوش بگیرند که از ظرافت همیشگی اش خارج شود!
مراسم این دوره هم توسط احسان کرمی برگزار شد که گویی دیگر با جشنواره فجر و مراسم خانه سینما و هر مراسمی که مربوط به مقوله سینما است، قرارداد طولانی مدت بسته است. کرمی گاه چنان شوخی هایش بی مزه و گاه چنان دچار زیاده گویی و تهییج مصنوعی می شود که به جای تعلیق، حس هیجان را خفه می کند و گاه چنان دچار مبالغه گویی می شود که عناوین و سمت ها را اشتباه گرفته و مثلا درباره وزیر امور خارجه از عنوان دانشمند استفاده می کند! در ابتدای مراسم محمد حیدری، دبیر جشنواره مطابق نوشته ای به سخن می پردازد و عنوان می کند که مایه خوشحالی است که جدل درباره داوری است و مرحبا می گوید به سینمای ایران و این که بیایید مهربان تر باشیم و فاصله هایمان را بی فاصله کنیم. دبیر جشنواره فجر سخنش را با تکرار واژه «امید» به پایان می رساند... به هر حال در این بلبشوی رخ داده در چند روز اخیر شاید تنها راه چاره همین مرحبا گفتن و امیدورزی ها باشد؛ چرا که در کمتر دوره ای چنین شرایطی حکمفرما بود که همه علیه هم بیانیه دهند و عده ای انصراف از کاندیداتوری داده و عده ای مراسم اختتامیه را تحریم کرده و عده ای به جنگ رسانه ملی رفته و بسیاری برنامه «هفت» و شخص افخمی را مقصر همه جوسازی های ناسالم بدانند. به هر حال در این روزهای فرخنده معرکه ای به پا شده و مثلا بهترین فیلم از نگاه ملی را به فیلم «ماجرای نیمروز» می دهند اما کارگردان فیلم «ویلایی ها» ادعا می کند که این جایزه در ابتدا متعلق به آن ها بود و به دلیل انصراف سعید ملکان؛ تهیه کننده فیلم به دیگری تعلق گرفت و جشنواره این سخن را تکذیب می کند و جایزه فوق را که حاصل همفکری رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره است از ابتدا متعلق به فیلم مهدویان می داند و از سویی حجت الله ایوبی از رفتار ملکان که سال پیش با «ابد و یک روز» سیمرغ ها را درو کرده بود، گلایه می دارد!


اما اولین سیمرغ از آنِ فیلمسازان کوتاه بود اما چه حسرت که نمادین بود و فیلمسازان کوتاه بعد از چند سال که اصلا هویتی برایشان در جشنواره مشخص نشده بود این بار هم مطابق توافق سازمان سینمایی با انجمن سینمای جوانان ایران سیمرغ نمادین گرفتند تا بعد هیاتی باشد و انتخابی اصولی تر! این جایزه فیلم کوتاه به کاوه مظاهری برای کارگردانی فیلم «روتوش» تعلق گرفت و سپس نوبت مستندسازها رسید تا سیمرغ بهترین دستاورد هنری برای پژوهش مستند «بزم رزم» به سیدوحید حسینی تعلق بگیرد. فیلمسازی که روی صحنه از سینمایی ها به دلیل عدم تماشای آثار مستند جشنواره گلایه کرد. جایزه بعدی متعلق به یاسر خیر برای کارگردانی مستند «آهستگی» بود و جایزه سیمرغ بهترین مستند به حسام اسلامی بابت ساخت مستند «متهمین دایره بیستم» تعلق گرفت. در فواصل میان جوایز فیلم کوتاه و آثار مستند هم تیزری از فیلم های جشنواره با آواز شنیدنی همایون شجریان برای فیلم «رگ خواب» پخش شد که آهنگی از سهراب پورناظری دارد. آهنگسازی که همان شب در برنامه «هفت» از عدم اجازه دست اندرکاران برنامه از او برای پخش این موسیقی در برنامه اختتامیه گلایه کرد! آهنگساز فیلم «رگ خواب» از این که داوران عنوان کردند که دلیل عدم کاندیداتوری اش، تشکیک در این بوده که موسیقی این فیلم کاری متعلق به وی بوده و یا جمعی است! اظهار حیرت کرد. بهترین فیلم حمید نعمت الله که در داوری ها نادیده گرفته شد اما اولین سیمرغ بخش «سودای سیمرغ» را گرفت؛ در بخش بهترین عکس برای امیرحسین شجاعی. سپس نوبت به چهره پردازی رسید که ایمان امیدواری برای فیلم «زیر سقف دودی» سیمرغ گرفت. تازه ترین ساخته پوران درخشنده که در عین ضعیف بودن، کلی کاندیدا در این دوره داشت! سیمرغ جلوه های ویژه بصری هم به مهدی قاسمی رسید تا این فیلم دفاع مقدسی که کارگردانش، حضور در مراسم و گرفتن سیمرغ را به دلیل ناداوری ها تحریم کرده بود، صاحب جایزه ای شود. جایزه ویژه میدانی از آن آرش آقابیگ برای فیلم های «رگ خواب»، «یک روز به خصوص» و «خفگی» شد؛ فیلم خوب فریدون جیرانی که در داوری ها نادیده گرفته شد.
اولین جایزه برای فیلم ارزنده «ماجرای نیمروز» در بخش طراحی صحنه و لباس بود که  بهزاد جعفری طادی گرفت. بهترین صدابرداری هم به پرویز آبنار، صدابردار پیشکسوت و شناخته شده سینما برای فیلم «فراری» رسید و جایزه صداگذاری را هم  سید علیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» گرفت. اما نوبت به بخش مهیج بهترین بازیگران مکمل رسید که نوید محمدزاده برای دومین سال پیاپی سیمرغ گرفت و بازی متفاوت هادی حجازی فر باز هم نادیده گرفته شد. در هنگام اعلام برندگان، واکنش های وحید جلیلوند تماشایی بود که با مشت های گره کرده و شور و شوقی بسیار به واکنش می پرداخت. نوید محمدزاده روی صحنه و پس از گرفتن جایزه به تمجید داوران پرداخت و این که باید به آرای صادره احترام گذاشت. نوید کنایه ای هم نثار محمدحسین مهدویان کرد و در پاسخ به نوشته «سیمرغ کیلویی چند؟» کارگردان «ماجرای نیمروز» و بخش «دیوار این طویله» اش، گفت که این دیوار از طلاست! بازیگر فیلم «ابد و یک روز» از گمانه زنی برخی سایت ها مانند «کافه سینما» در اعلام بهترین ها هم گلایه کرد.


جایزه بهترین بازیگر مکمل زن به ثریا قاسمی برای بازی در فیلم «ویلایی ها» تعلق گرفت؛ از آن انتخاب هایی که مشخص نیست بابت سابقه پیشکسوتی این بازیگر بوده یا شانسی بودن انتخاب ها! چرا که بازی ثریا قاسمی در این فیلم دنباله ای از بازی های تلویزیونی وی بوده و نکته متمایزی نداشت. در میان اهالی موسیقی اما کریستف رضاعی، آهنگساز خلاق سینما برخلاف سال گذشته این بار جایزه گرفت برای «نگار» رامبد جوان که چنان در زمان گرفتن این جایزه دچار احساسات شده بود که با صدای بلند مرتب سوت می زد! در بخش تدوین، سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ» جایزه گرفت و در بخش فیلمبرداری نیز از همین فیلم و هومن بهمنش صاحب سیمرغ شد. بهمنش که جدا از فیلمبرداری، مجری طرح این فیلم هم بود رو به داوران و در گلایه نسبت به انتقادات از این که فیلمی ساختند که داوران دوستش داشتند و در 13 رشته کاندیدش کردند از هیات داوران معذرت خواست! و این که باعث شد آن ها تهمت های بسیاری بشنوند. هنگامی که کاندیدای بهترین بازیگر مرد و نام امیر آقایی برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» اعلام شد باز هم هیجان وحید جلیلوند فوران زد اما جایزه به نامی دیگر رسید؛ محسن تنابنده برای فیلم «فراری» جایزه گرفت و بالای سن گفت که «بالاخره جوجه داد!» وحید جلیلوند بعد از انتخاب بهترین بازیگر مرد نیز به سراغ آقایی رفت و او را در آغوش گرفت!
اما برای انتخاب بهترین بازیگر زن این بار داوران عادت گذشته را کنار زده و 2 سیمرغ در نظر گرفتند تا مریلا زارعی برای فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» سیمرغ بگیرند. البته بازی شگفت انگیز لیلا حاتمی- همان گونه که پیشتر نوشتم- استحقاق این جایزه را داشت اما بازی سردرگم و گنگ مریلا زارعی برای فیلم ضعیف «زیر سقف دودی»، انتقاد از جایزه سیمرغ را پدید می آورد. داوران این دوره اقدام شگفت انگیز دیگری هم کردند هنگامی که یک جایزه تازه تاسیس را به شکل خلق الساعه برای دلجویی از منیر قیدی، کارگردان قهر کرده فیلم «ویلایی ها» با عنوان «استعداد درخشان» طراحی کردند اما نه فیلمساز در مراسم بود و نه چنین سیمرغی را بعدتر به رسمیت شناخت تا این جایزه در یادگاری جشنواره باقی بماند! در بخش فیلمنامه نیز کامبوزیا پرتوی برای فیلم پُرحفره «فراری» جایزه گرفت و جایزه ویژه هیات داوران برای علیرضا داودنژاد، کارگردان این فیلم رسید. انگار «فراری» بدجور دل مسئولان و داوران را بُرده است! داودنژاد روی صحنه علیه رسانه ملی و به طور مشخص برنامه «هفت» سخن گفت که سینما را تحقیر و انکار می کند.


اما بالاخره شادی های وحید جلیلوند ثمر داد و جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم خوب «بدون تاریخ بدون امضاء» به وی تعلق گرفت که او هم بالای سن خطاب به رسانه ملی و برنامه «هفت» گفت: «رسانه ملی، افخمی، فراستی همه تلاش‌ خود را کردید که ما با هم جدل کنیم اما ما همدیگر را دوست داریم. من مهدویان را دوست دارم و بیرون سالن به مهدویان و ایرج زاد تبریک گفتم. برای خانم درخشنده و آقای داودنژاد تا کمر خم می‌ شوم. رامبد عاشقتم. ما همه همدیگر را دوست داریم.» جایزه مهم بعدی به فیلمی رسید که نه جایزه کارگردانی برد و نه فیلمنامه اما بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شد؛«ماجرای نیمروز». و تهیه کننده اش سیدمحمود رضوی همراه با دختربچه چادری اش خود را به بالای صحنه رساند و از همه بچه های این فیلم دعوت کرد تا بیایند بالای سن و جایزه خود را بگیرند. بعد از جایزه سیمرغ نگاه ملی به «ماجرای نیمروز» سالن به سمت خالی شدن می رفت اما جایزه ای دیگر باقی بود و حضور منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما که با پرونده ای از شمارش آراء به صحنه آمد؛ 2 تقدیر از فیلم های «خوب، بد، جلف» و «آباجان» انجام شد و سیمرغ بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران به فیلم «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت و محمدحسین مهدویان با اشاره به تماشاگرانی که در طبقه بالای سالن نشسته بودند، در نگاهی طعنه وار این جایزه را مهم ترین جایزه این شب دانست و این که «ما مهم ترین سیمرغ امشب را گرفتیم»!
انتهای پیام/

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/1589/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو