پاسخی به نامه حاشیه ساز محمدحسین فرحبخش علیه مدیر موسسه «تصویر شهر»

آقای "شارلاتان ساز" شارلاتان بازی بس است!

آقای
calendar یکشنبه 10 بهمن 1395 در 00:00
این که در مجاورت ایام گرانقدر فجر انقلاب شکوهمند اسلامی، مدیری باسابقه در عرصه سینما بیانیه و یا بهتر است بگوئیم شکایت نامه! علیه مدیری فرهنگی را رسانه ای می کند و این که در بیانیه صادره توسط محمدحسین فرحبخش خطاب به شهردار تهران از عنوان گذاری «عقایدی مسموم» در بدنه موسسه «تصویرشهر» استفاده می شود، جای تامل و البته پاسخگویی از جنبه حقیقت گشایی دارد.

به گزارش آینه نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، محمدحسین فرحبخش که به طور واضح عملکرد سی و چندساله اش در تهیه کنندگی سینما با ساخت آثاری ملقب به «فیلمفارسی» مشخص بوده و مهم ترین دستاوردش را ساخت فیلمی اروتیک با نام «زندگی خصوصی» می خواند، بارها نه تنها مورد نقد اهالی متدین و متعهد فرهنگی بوده بلکه در تیررس مواجهات نقادان سینمایی قرار گرفته است و حال از محمدباقر قالیباف، تقاضای برخوردی قاطع نسبت به مدیریت سیدعلی احمدی، مدیر انقلابی و کاربلد موسسه «تصویر شهر» دارد! از ظاهر و باطن نامه و احوال نویسنده اش پیداست که این همه ریسمان بافی جناب فرحبخش به دلیل عدم حمایت سیدعلی احمدی در خصوص تخصیص سالن های سینمایی برای اکران آخرین ساخته «پویا فیلم» یعنی «آس و پاس» بوده است؛ فیلمی که در پرداخت سینمایی هم همچون نامش می نماید! و هیچ توشه ای به اندوخته فکری و حتی نیاز سرگرم خواهی مخاطب ایرانی ندارد و مغلطه ای کادوشده به جعل سینما است!

از کارگردان «آس و پاس» که پیشوند سینمایی برایش نامتناسب است، باید پرسش به عمل آورد که آیا اگر مدیری بنا به صلاحیت نهاد مربوطه اش و در راستای عدم حمایت شهرداری از آثار مساله دار نخواسته توقع بیجای تهیه کننده موسسه «پویا فیلم» را مبنی بر اختصاص سالن های سینمایی برآورده کند- آن چنان که در نامه آمده- در راستای «تضییع حقوق مردمی» عمل کرده است؟ و آیا حقوق «پویا فیلم» از نگاه محمدحسین فرحبخش مترادف با «حقوق مردمی» است؟ و آیا ملاک مدیریت سنجی! محمدحسین فرحبخش میزان دوری و نزدیکی حمایت مدیران از آثار سطحی ساخته شده توسط ایشان است؟!

حال اگر بخواهیم پشت ماجرای نامه نگاری فرحبخش درباره مدیریت موسسه «تصویر شهر» را مرتبط با ماجرای سیاسی و احتمال کندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بدانیم، یک سوی تحلیل این نامه است و اگر بخواهیم سهم خواهی کارگردان «آس و پاس» را به تصور تحت فشار قراردادن بخش فرهنگی شهرداری جهت صدور برگه های سبز حمایتی در پروژه های آینده «پویا فیلم» بدانیم سویه دیگر ماجرا است. در واقع عملکرد سالیان دراز فرحبخش در مسیر انحطاط فنی و فکری سینمای ایران و نیز ارادت به شانتاژبازی نزد ایشان برای رسیدن به خواسته های دور در فاصله زمانی نزدیک! را اگر در کنار هم قرار دهیم، به نتیجه ای واضح تر برای دریافت دلیل نگارش یادداشت اخیر فرحبخش می رسیم و این که ماجرا در راستای تصاحب آرای جمعی با روش مظلوم نمایی شکل یافته است!

از سویی اکران فیلم «آس و پاس» که جدا از سطحی بودن فرم پرداخت دارای خط قرمزهای اساسی بوده و در آن انواع رقص و آواز به سبک سینمای «بالیوود» موج می زند، در ماه گرانقدر و محترمی چون محرم و صفر موجبات تاسف بسیاری از دین مداران این دیار و فعالان متدین فرهنگی را موجب ساخت و حال چگونه می شود که چنین اثر مخدوشی در ایام عزاداری و روزهای قابل تامل مردمان مسلمان ایران، مورد حمایت «موسسه تصویر شهر» با اختصاص سالن هایی سینمایی قرار بگیرد! این در حالی است که احترام به مقدسات در تمام جوامع به عنوان امری تثبیت شده مورد وثوق همگان قرار دارد و جای درنگ است از تهیه کننده ای که در یادداشت حاشیه پردازش از آیات و احادیث نمونه آورده و از مقام ولایت نام می برد اما این مساله بدیهی را درک نمی نماید! مساله فوق تثبیت کننده این است که توسل به نشانه های دینی تنها بهانه ای برای گذر از تنگنای فعالیت سینمایی فرحبخش بوده و مخدوش سازی اصل موضوع می باشد! از سویی محمدحسین فرحبخش در یاداشتی که خطاب به محمدباقر قالیباف و علیه سیدعلی احمدی نگاشته است، در موقعیتی خارج از چارچوب های فعالیت خود اظهارنظر کرده و این در حالی است که اکران آثار سینمایی بنا به هر قاعده ای در زمره فعالیت های پخش کنندگان قرار گرفته و تاکنون موردی یافت نشده که پخش کننده ای توقع اکران فیلمی شاد و موزیکال آن هم با طعم رقص و آواز! را در ماه گرانقدر محرم و صفر داشته باشد!

محمد حسین فرحبخش برخلاف کارنامه کاری اش در مقام تهیه کننده و کارگردان موسسه «پویا فیلم»، الحق و الانصاف سناریونویس متبحری در عرصه رسانه ای و یا بهتر است بگوییم شانتاژبازی است و بارها توانسته مسیر باتلاق مانده فیلم های مبتذلش را با چرخش نگاهی سیاست ورزانه به سمتی ببرد که به ظاهر رو به خشکی است اما باید دانست با همه نقشه ها و هدایت افکار از مسیر واقعی به جاده ای انحرافی باز هم اذهان عمومی در وضعیتی متعادل به دنبال پاسخی در خصوص فعالیت های سینمایی امثال فرحبخش در طول بیش از سی و اندی سال خواهد بود و این که ایشان و امثال وی با چنین مدیریت قابل پرسشی اصولا صلاحیت کارشناسانه جهت بررسی عملکرد حوزه مدیریتی را ندارد.

مساله مهم و اساسی میزان آگاهی و دانش امثال «فرحبخش» ها جهت پرداخت به مباحث مختلف شهری و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و در مرتبه مباحث تخصصی است و این که چگونه شخصی که کارنامه ای روشن در حرفه خود ندارد به دنبال نقد عملکرد مدیری دیگر در مسیری متفاوت است! این که نقد مدیریت سید علی احمدی در موسسه «تصویر شهر» را به سناریوی ساخته شده ای مبنی بر عدم همخوانی اندیشه های مدیر موسسه «تصویر شهر» به شهید مرتضی مطهری وصله دوزی کنیم، ناشی از نقدی کارشناسانه بوده و یا کمال غرض ورزی نویسنده را برای آگاهان هویدا می سازد؟!

کارگردان عرصه حاشیه سازی به جای فیلمسازی! در یادداشت خود خطاب به شهردار تهران از عنوان مبارک امام حسین(ع) شروع کرده و در واقع سوء استفاده می کند و گام به انجمن حجتیه می گذارد! و سرآخر هم سر از «افکار متحجرانه» در می آورد! مسیر بارها تکرار شده ای از زبان و نگاه فرحبخش درباره «انجمن حجتیه» و «داعش» و «تحجر» که قابل تامل است بدین معنا که روانشناسان می پندارند تکرار یک گزینه در بیان و نگاه یک شخصیت نشانگر تمایلات درونی و پنهان مانده فرد در خصوص موضوع مربوطه می باشد!

در این میان باید از جناب فرحبخش و سال ها مدیریت فرهنگی پُرتوانش! در موسسه «پویا فیلم» پرسید که راهکار شما در سال های اخیر برای مبارزه با تحجر، فیلمی بوده که به گواه بسیاری از نویسندگان سینمایی، اولین اثر اروتیک با محوریت تختخواب! در سینمای ایران لقب گرفته است یا گشت و گذار در «شانس، عشق، تصادف» و یا فیلم منحرفانه «آب نبات چوبی» گزینه مورد نظرتان است؟ البته عملکرد رفتاری و سینمایی کارگردان «آس و پاس» و نامه نگاری و سخن پراکنی های حاشیه پردازش بیشتر متناسب عنوان فیلم «شارلاتان» به نویسندگی و تهیه کنندگی محمد حسین فرحبخش می باشد!
نویسنده: حسین رضایی

telegram instagram twitter email print chain

http://ainenews.ir/fa/news-details/1582/

chapta

نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نقد

تبلیغات

یادداشت

گفتگو